ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 23 ساله )

سلام خسته نباشید.از اول زندگی با شوهرم مشکل داشتم اما تحمل کردم شوهرم خیلی بد دهن و عصبیه هر حرفی میزنم تو سرش نمیره سر چیزای الکی داد میزنه.الانم با خانوادم مشکل داره .نمیدونم باید چیکار کنم نه میتونم غید بجه مو بزنم و جدا بشم نه خانوادمو ول کنم .تورو خدا بگین باید جیکار کنم.هر جی لی لی ب لالاش میزارم‌ بدتر میشه .


مشاور (علی محمد صالحی)

سلام و عرض ادب.
نکته اولی که هست اینه که، هیچ فردی بی عیب و نقص نیست، هر کدوم از ما در کنار خوبیهایی که داریم، قطعا نقص هایی هم در وجودمون هست، و هیچ کدوم مستثنی نیستیم، شوهر تو هم به همین صورته، یعنی درسته که تو بخاطر بد دهن بودن، عصبی بودن یا ویژگیهای دیگش ناراحت میشی، ولی حتما او هم ویژگیها و نکات مثبت هم داره، همین طور که خود تو هم، در کنار صفات مثبت زیادی که داری، برخی ویژگیهای منفی هم داری که شوهرت بخاطر اون ویژگیهای منفی اذیت میشه، با هر کی دیگه هم که ازدواج میکردی، حتما بعضی چیزهایی داشت که باعث ناراحتی تو میشد، و این جزء طبیعت زندگی بین دو جنس مخالفه. و دلیل دیگه ناراحتی زن و شوهرا از هم، بخاطر اینه که زن و شوهر از هم انتظارات و توقعات زیادی دارن، و اینکه زن و شوهرها سعی میکنن همدیگه رو کنترل کنن، و وقتی زن و شوهر میخوان کنترلگر همدیگه باشن ناراحتی و تنش هم پیش میاد، چرا بین دو تا دوست، زیاد تنش و اختلاف پیش نمیاد، ولی بین زن و شوهر تنش زیادی پیش میاد؟ چون دو تا دوست سعی نمیکنن همدیگه رو کنترل کنن، یا مجبورش کنن کاری انجام بده، ولی زن و شوهر ممکنه به اشتباه بخوان همدیگه رو برای کاری مجبور کنن، مثلا همین حرفی که تو گفتی «هر حرفی میزنم تو سرش نمیره»، یعنی تو میخوای به زور یه حرفی رو (حالا با درست و غلط اون حرف کار ندارم) به شوهرت بقبولانی و اون حرف تو رو نمیپذیره و همین باعث تنش و اختلاف بین شما میشه. این بحث کنترلگری مفصله، فعلا نمیخوام بهش بپردازم. اما راجع به اینکه پرسیدی «نمیدونم باید چیکار کنم نه میتونم قید بچه مو بزنم و جدا بشم نه خانوادمو ول کنم»، لازم نیست بخاطر اینکه شوهرت با خانوادت مشکل پیدا کرده، قید یکیشون رو بزنی، یعنی تو الان در وضعیتی نیستی که مجبور باشی یا شوهرت رو انتخاب کنی، یا مجبور باشی خونوادت رو انتخاب کنی، درسته الان شوهرت با خونوادت مشکل پیدا کرده، ولی این مسائل پیش میاد و خیلی وقتها این ناراحتیها موقته و تموم میشه، البته گاهی هم بصورت طولانی مدت تر ادامه پیدا میکنه، در هر حال چه بزودی این مشکل حل بشه یا حل نشه، راهکار جدایی و طلاق منطقی و درست نیست، که بخاطر مشکل پیدا کردن شوهرت با خونوادت، تو بخوای از شوهرت جدا بشی، حتی خونوادت هم حتما راضی نیستند که تو بخوای چنین کاری رو انجام بدی. البته اگه خودت هم بیشتر به عواقبی که جدایی برای تو و فرزندت داره فکر کنی، حتما متوجه میشی که جدایی راهکار درستی نیست. بخاطر همین بیشتر از این درباره این تصمیم حرفی نمیزنم.
اما راجع به بد دهن و عصبی بودن شوهرت، کاری که در این زمینه میتونی انجام بدی اینه که مثل تمام مشکلات زندگی، نیم نگاهی به علت عصبی شدنش بندازی، اما به طور معمول سبک زندگی نامناسب و الگوگیری غلط، باعث بروز خشونت رفتاری و میشه. اگر همسرت در کودکی یاد گرفته فریاد بزنه یا اگر بخاطر مشکلات، زودرنج شده، میبایست در مقابلش انعطاف بیشتری بخرج بدی. و برای برخورد با یک شوهر عصبانی نباید فراموش کنی که درجه صبر و تحمل خودت رو بالا ببری. در هر صورت طرف مقابلت، آستانه تحمل پایینی داره، پس اگر تو هم مثل اون باشی، انفجار تو خونه شما حتمیه. بهتره مطمئن بشی  که مقصر خودت نیستی، شاید لجبازی، نحوه حرف زدن و یا رفتارهای خودت، او را عصبی میکنه. شاید تغییر در برخی رفتارهای خودت، کمک کنه تا اون هم آروم بشه. نکته دیگه اینکه یادت باشه روزی سه وعده؛ صبح، ظهر و شب قرص صبر بخوری! برای اینکه آروم باشی و در برنامه هات موفق باشی، به نکات مثبت او فکر کن. به زمان هایی که عصبی نیست و کارهایی که برات انجام میده فکر کن. از خداوند کمک بگیر و به این ترتیب، با صبر و مقاومت خود، آرام ارام او را تغییر بده. نکته دیگه اینکه مواظب باش موقعیت «بگو مگو» در خونه ایجاد نکنی. شاید اگر سکوت کنی او هم بعد از چند فریاد، شرمنده شود! در اینصورت بازی به نفع تموم میشه.
چند نکته دیگه برای آرام کردن شوهر عصبانی:
1 -  اگر دیدید عصبانی است، او را تنها بگذارید. اگر فکر می کنید که مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می شود، از طرح آن موضوعات اجتناب کنید.
2 – عصبانیت، موجب آسیب های فیزیکی و عاطفی میشه. با شوهرتان لجبازی نکنید. در عوض سعی کنید راه هایی برای درک و حمایت او بیابید.
3 - شما باید درون خودتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. باید به این فکر کنید که چرا همسرتان عصبانیت خود را بر سر شما خالی کرد. غر نزنید، زیرا نتیجه ای جز انفجار عصبانیت و بدتر شدن شرایط ندارد.
4 - طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند. شما می توانید انفجار خشم همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی، خنثی کنید. گفت و گو با همسرتان، به هیچ وجه او را ناراحت نخواهد کرد.
5 - شوهرتان را درک کنید. درک شما از او، طغیان خشمش را کمتر می کند. در ضمن شنونده خوبی باشید.
6 - اگر متوجه شده اید که شوهرتان بیش از اندازه عصبانی می شود، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید. از او بخواهید که خود را متعهد به انجام برنامه های مدیریت خشم نماید.
موفق و صبور و سربلند باشی.
 
 بیشتر بخوانید:
روش های رفتار با همسر